L.A.M.A.
Beschrijving
Iedere speler krijgt 6 handkaarten. Er is een trekstapel en een aflegstapel, daar ligt bij de start 1 kaart. Nu met de klok mee hebben de spelers 3 keuzes:
- Kaart afleggen: Je legt een kaart af met hetzelfde cijfer of 1 hoger. Als er een 6 ligt, mag je een Lama afleggen (7 bestaat niet). Ligt er een lama dan mag je er een lama bovenop leggen of een 1.
- Kaart trekken: Dat spreekt voor zich denk ik. Je beurt is gelijk voorbij.
- Passen: Als je past doe je deze ronde niet meer mee, dus denk goed na! Maar passen kan zeker ook heel slim zijn! Als er nog 1 speler overblijft en de rest heeft gepast dan mag diegene geen nieuwe kaarten meer trekken, maar de handkaarten verder weg spelen.
Aan het einde van het spel wordt er gekeken wat je nog in je handen hebt. En daar krijg je minpunten voor in de vorm van fiches. Een wit fiche staat voor 1 minpunt en een zwarte voor 10 minpunten. Elke soort kaart telt maar 1x. Dus stel je voor dat je 3 vijven over hebt, dan telt er maar 1 vijf als minpunten. Een lama telt voor 10 minpunten, dus die wil je natuurlijk snel kwijt! Lukt het je om al je handkaarten weg te spelen dan mag je een fiche van jezelf wegdoen. En het is natuurlijk reuze handig als je dan een zwart fiche kunt dumpen. Wanneer er een speler 40 minpunten heeft dan is het spel klaar, degene die dan de minste minpunten heeft wint L.A.M.A.